Μεσογειακή Δίαιτα

mesogeiaki-diaita

Η Μεσογειακή Δίαιτα αναγνωρίζεται, σε παγκόσμια κλίμακα, ως πρότυπο ισορροπημένης διατροφής. Ωστόσο, εμφανίζονται ενίοτε καινούριες δίαιτες και διατροφικά μοντέλα προκαλώντας το ενδιαφέρον και αποτελώντας δέλεαρ για το κοινό να τα υιοθετήσει. Υποσχέσεις και προσδοκίες για τη δημιουργία ενός φαντασιακού καλλίγραμμου σώματος, συνοδεύονται από στερεότυπες απόψεις όπως «τρώτε ό,τι θέλετε», «κιλά και πόντοι εξαφανίζονται εν μια νυκτί».

 Στην πραγματικότητα, όσοι  απογοητευμένοι και ματαιωμένοι είχαν ενστερνιστεί παρόμοιες δίαιτες  στο παρελθόν, γνωρίζουν πολύ καλά ότι η εφαρμογή τέτοιων διατροφικών προσεγγίσεων όχι μόνο δεν είναι εύκολη αλλά τουναντίον αναποτελεσματική και ανεπιτυχής κατ’ ουσίαν και σε βάθος χρόνου. Μερικές δίαιτες επιπλέον μπορούν να αποδειχθούν επιβλαβείς για την υγεία μας. Επομένως, κρίνεται απαραίτητο να αναζητούμε  και να διασταυρώνουμε τις πληροφορίες  σχετικά με την επιστημονική εγκυρότητα, την καταλληλότητα και την ασφάλεια μίας δίαιτας πριν αποφασίσουμε να την εφαρμόσουμε.

Η Μεσογειακή Δίαιτα στην πρώτη θέση ανάμεσα σε 40 δίαιτες.

Σε  ανασκόπηση των δημοφιλέστερων διαιτών του 2020 που έγινε στο αμερικάνικο ηλεκτρονικό portal U.S.News, σαράντα δίαιτες αξιολογήθηκαν για την ασφάλειά τους, την επάρκειά τους σε θρεπτικά συστατικά, την ευκολία τήρησής τους στη καθημερινότητα, την αποτελεσματικότητα στη μείωση βάρους βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα,  καθώς και τη συμβολή τους στη πρόληψη και αντιμετώπιση χρόνιων νοσημάτων όπως η καρδιαγγειακή νόσος και ο διαβήτης. Η επιτροπή αξιολόγησης αποτελούνταν από  διακεκριμένoυς επιστήμονες υγείας μεταξύ των οποίων γιατροί, διαιτολόγοι-διατροφολόγοι και ειδικοί σε θέματα διαβήτη, καρδιαγγειακής υγείας, ψυχολογίας και ανθρώπινης συμπεριφοράς καθώς και απώλειας βάρους.

Για τέταρτη λοιπόν συνεχόμενη χρονιά, η Μεσογειακή Δίαιτα κατέκτησε την κορυφή στη βαθμολογία ως το καλύτερο σχήμα διατροφής, ανάμεσα σε 40 δίαιτες.

Η Μεσογειακή Δίαιτα ως μοντέλο διατροφής

  • Η ιδανική δίαιτα για έναν υγιεινό τρόπο ζωής, καθώς είναι απόλυτα ασφαλής για την υγεία και θρεπτικά πλήρης, περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων και επαρκής σε ενέργεια και τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.
  • Η πιο εύκολη δίαιτα να ακολουθήσει κανείς, με ποικιλία γεύσεων που ταιριάζουν σε όλα τα γούστα, εύκολη και γρήγορη προσαρμογή του οργανισμό από τη πρώτη ημέρα τήρησής της, χωρίς να διεγείρει την πείνα ή να επιβάλλει ειδικούς περιορισμούς.
  • Κατάλληλη δίαιτα για τον διαβήτη και την καρδιαγγειακή υγεία.
  • Δίαιτα πλούσια σε μη επεξεργασμένες τροφές κυρίως φυτικής προέλευσης.
  • Η καλύτερη δίαιτα σαν σύνολο, απόλυτα ασφαλής για την υγεία, με άμεση αλλά και μακροχρόνια αποτελεσματικότητα στην απώλεια βάρους.

Διατροφική βάση στη Μεσογειακή Δίαιτα

Η Μεσογειακή Δίαιτα δεν έχει κάποιο αυστηρό ορισμό, αλλά περισσότερο ερμηνεύεται ως ένας τρόπος διατροφής που περιλαμβάνει κατά βάση:

  • Πολλά δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Φρούτα
  • Λαχανικά
  • Ελαιόλαδο
  • Καλές πρωτεΐνες από ψάρια, όσπρια, ξηρούς καρπούς και λιγότερο από κρέας
  • Λίγη ποσότητα κόκκινου κρασιού

Μεσογειακή Δίαιτα - η πιο ευέλικτη δίαιτα

Τα οφέλη της Μεσογειακής Δίαιτας είναι πολλά και συνδέονται τόσο με την καρδιαγγειακή όσο και την ψυχική υγεία, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει την απόλαυση πολλών γευστικών τροφίμων αλλά και τροφίμων πλούσιων σε σύνθετους υδατάνθρακες και καλά λιπαρά. Αν και η Μεσογειακή Δίαιτα ενθαρρύνει τη μείωση της κατανάλωσης κάποιων τροφών, ιδίως αυτών που είναι πλούσιες σε απλά σάκχαρα και το κόκκινο κρέας, δεν αποκλείει καμία τροφή ή ομάδα τροφίμων, με αποτέλεσμα να είναι ευέλικτη και καθόλου περιοριστική. Αν και αποκαλείται δίαιτα, πρόκειται περισσότερο για έναν τρόπο διατροφής παρά για μία αυστηρή δίαιτα, κάτι το οποίο την καθιστά εύκολη και εφικτή και σε κοινωνικό επίπεδο.

Στις τρεις κορυφαίες δίαιτες : Μεσογειακή Δίαιτα, Δίαιτα Flexitarian, Δίαιτα DASH.

Δίαιτα Flexitarian

Πρόκειται για μία ευέλικτη κατά βάση χορτοφαγική διατροφή, για ανθρώπους που δεν είναι έτοιμοι να δεσμευτούν σε μια πλήρως φυτοφαγική ή χορτοφαγική διατροφή. Παρέχει όλα τα οφέλη υγείας, χωρίς τους αυστηρούς περιορισμούς της χορτοφαγικής δίαιτας.

Δίαιτα DASH

Ο όρος DASH είναι το ακρωνύμιο των λέξεων Dietary Approaches to Stop Hypertension, σημαίνει δηλαδή υγιεινοδιαιτητική προσέγγιση για την αντιμετώπιση της υπέρτασης, και πρόκειται για ένα σχήμα διατροφής που σχεδιάστηκε αρχικά για τη μείωση της υπέρτασης και της χοληστερόλης καθώς και για την οχύρωση του οργανισμού απέναντι στον διαβήτη. Αποτελεί μία απλή δίαιτα που επικεντρώνεται στην κατανάλωση πολλών λαχανικών, φρούτων, δημητριακών ολικής αλέσεως, καλών λιπαρών και πρωτεϊνών, ενώ περιορίζει τα επεξεργασμένα τρόφιμα και την προσθήκη αλατιού.

Οι παραπάνω δίαιτες έχουν τρία κοινά χαρακτηριστικά.

  1. Είναι ευέλικτες, χωρίς λίστες με απαγορευμένες τροφές που δεν επιτρέπονται να καταναλώσεις.
  2. Ενθαρρύνουν την κατανάλωση μη επεξεργασμένων τροφών όπως φρούτα και λαχανικά.
  3. Οδηγούν στη μείωση της κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφίμων και πρόσθετων σακχάρων.

 

Οι δίαιτες με τη χαμηλότερη βαθμολογία

Στις  τρεις τελευταίες θέσεις της κατάταξης με τη χαμηλότερη βαθμολογία βρέθηκαν η Κετογονική Δίαιτα, η Δίαιτα GAPS και η Δίαιτα Dukan. Oι δίαιτες αυτές, ψηφίστηκαν ως πολύ περιοριστικές και μη βιώσιμες μακροπρόθεσμα. Σε αυτές τις δίαιτες, αποκλείονται αυστηρά ολόκληρες ομάδες τροφίμων, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη η πρόσληψη επαρκούς ποσότητας όλων των απαραίτητων θρεπτικών συστατικών.

Η κετογονική δίαιτα συγκεκριμένα εξακολουθεί να είναι δημοφιλής- πιθανώς επειδή οδηγεί σε γρήγορη απώλεια βάρους, παρόλο που δεν θεωρείται απόλυτα υγιεινή. Αν και αυτές οι δίαιτες κατά πάσα πιθανότητα θα οδηγήσουν σε απώλεια βάρους, σίγουρα δεν είναι οι ιδανικές στο θέμα της μακροπρόθεσμης διατήρησης του βάρους, της υγείας και της θρέψης του ατόμου.

Ανεξάρτητα από το πόσο ψηλά ή χαμηλά στη βαθμολογία βρίσκεται κάθε δίαιτα, ο τρόπος διατροφής που ταιριάζει στον καθένα και τον κάνει να αισθάνεται ευχάριστα διαφέρει από άτομο σε άτομο. Η διατροφή είναι εξατομικευμένη υπόθεση και είναι καλό να στοχεύουμε στη βελτίωση των διατροφικών μας συνηθειών καταναλώνοντας μία ισορροπημένη διατροφή που στηρίζεται στην ποικιλία και το μέτρο, παρά να ακολουθούμε περιοριστικές και αυστηρές δίαιτες που δεν μας  ταιριάζουν και δε μπορούμε να ακολουθήσουμε μακροπρόθεσμα.

Ακόμα κι αν δεν προτιμήσετε την αμιγώς Μεσογειακή Δίαιτα, μπορείτε να υιοθετήσετε πολλές από τις βασικές αρχές υγιεινής διατροφής που την προσδιορίζουν. Ένα διατροφικό σχήμα ευέλικτο και βιώσιμο, με τα αγαπημένα σας τρόφιμα και ίσως λίγα περισσότερα λαχανικά, είναι πιο πιθανό να είναι η κατάλληλη επιλογή για εσάς.

Συμβουλευτείτε έναν αδειοδοτημένο Διαιτολόγο – Διατροφολόγο για να βρείτε το διατροφικό πρότυπο που σας ταιριάζει, προσαρμοσμένο αποκλειστικά στις δικές σας καθημερινές ανάγκες.

*Πηγή: health.usnews

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Αφήστε ένα Σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *